سنسور چیست و چرا به آنها نیاز داریم؟

به طور ساده میتوان سنسورها یا حسگر ها را مشابه حواس پنجگانه انسان دانست، به این صورت که مغز انسان با حواس چشایی بویایی بینایی شنوایی و لامسه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار می کند. مغز سیستم اتوماسیون صنعتی یا کنترل کننده صنعتی مانند PLC از سنسورهای الکترونیکی جهت ایجاد ارتباط با محیط پیرامون خود استفاده میکنند. این ارتباط به این صورت است که کمیت های فیزیکی مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، نور، گاز و غیره از طریق سنسور ها دریافت شده است و به کمیت های الکتریکی دیجیتال ویا آنالوگ که قابل فهم برای مغز سیستم صنعتی است تبدیل می شوند. 

 

طرز کار سنسور ها

به طور کلی سنسور ها از دو قسمت تشکیل شده اند. قسمت اول که دریافت کننده رفتار پیرامون سنسور می باشد و قسمت دوم تبدیل کننده دریافت کننده به زبان قابل فهم برای مغز سیستم اتوماسیون صنعتی می باشد.

 

انواع سنسور

سنسور ها به طور کلی به دو نوع تماسی و غیر تماسی تقسیم میشوند

سنسور های تماسی از طریق تماس با ماده جسم و یا قطعه سنس شونده کار میکنند.

سنسور های غیر تماسی با قرار گرفتن در مجاورت ماده جسم و یا قطعه مورد نظر کار خودرا انجام میدهند.

اغلب سرعت پاسخگویی سنسور های غیرتماسی بیشتر از سنسور های تماسی میباشد.

حسگر های سنسورها به انواع مختلف تقسیم میشوند.

حرارتی 

لیزری

آلتراسونیک

مقاومتی

شیمیایی

مغناطیسی

 IR

و سایر حسگرها

روش های ارتباطی سنسورها

سنسورها بسته به نوع ساخت سیگنال دیجیتال ویا آنالوگ تولید می کنند، سیگنال دیجیتال تولید شده مانند پروتکل های ارتباطی RS485، RS232، PROFIBUS و سایر پروتکل های ارتباطی که سرعت انتقال اطلاعات بالایی دارند و سیگنال های آنالوگ تولید شده که به صورت پیوسته میباشند ومی توانند از نوع ولتاژ ویا جریان قابل فهم برای مغز سیستم باشد.

سیگنال های ولتاژ مانند 

0 تا +5 ولت

0 تا +10 ولت 

-5 تا +5 ولت

سیگنال های جریان مانند

0 تا 20 میلی آمپر

4 تا 20 میلی آمپر

برخی از سنسور ها نیز با قطع و وصل یک رله عملکرد خود را نشان میدهند که میتوان از نوع دیجیتال دانست ولی سرعت پاسخگویی بسیار پایین نسبت به سایر روش ها دارند.

تعمیرات سنسور ها

به دلیل این که سنسورها دستگاه های ابزار دقیق میباشند تعمیرات آنها نیازمند تجهیزات پیشرفته و دقیقی هستند و در برخی موارد بعد از تعمیر نیازمند کالیبراسیون مجدد نیز میباشند .در برخی موارد تعمیرات آنها توسط افراد کم تجربه باعث غیرقابل تعمیر شدن دستگاه ها میشود.در صورتی نیاز به تعمیر سنسور های صنعتی خود دارید میتوانید با در فیکسی تماس بگیرید و یا شماره تماس خودرا وارد کرده تا در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.